...just lovely poodles
PsInfo - Zápisky vetřelcovy > Skutečnost je křehká věc

Skutečnost je křehká věc

aneb věřte/nevěřte - fotkám, které prošly kolem počítače

Myslím, že nemá cenu omílat známé fráze o neomezených možností počítačů, které nás posunuly na hranice naší kreativity. Stačí zajít do kina na výpravněji pojatý film a je jasné, že kdyby jste něco takového předestřeli trikaři, řekněme tak před třiceti, čtyřieti lety, asi by omdlel blahem, co je dnes možné a jak snadno. Takže raděj přejdu k jádru věci, či pudla, chcete-li...

I prohlásil jsem na Vánočním večírku KPaCHP, že dnes není možné věřit žádné fotce, která byť jen prošla kolem počítače. Jak přišlo na tohle téma a prohlášení už přesně nevím, co si však pamatuji je fakt, že jsem na podporu svých slov prohlásil, že klidně předvedu naši Betynku třeba v tzv. konťíku. Dál si vybavuji, že Hanka Kašparová by si ráda počkala třeba na babynu... Tak tady je!

Výsledná upravená fotky má k dokonalosti a k úplnému oklamání diváka přece jen ještě kus cesty a podotýkám, že záměrně. Jednak bych se nerad dočkal nařčení z falšování fotek (a aby mi někdo mával tímhle výtvorem před nosem) a také proto, že pro demonstraci toho, co se dá s fotkou s trochou času a aspoň minima šikovnosti podniknout to myslím stačí.

Ještě bych vám měl nabídnout originál, tedy původní, nikterak neupravovanou fotku Betynky v moderně (z mezinárodní výstavy v Brně 24. 6. 2007, zde se se můžete podívat na  Betynčino ocenění).

10 cm na 10 tahů myší

Po zkušenosti s úpravou této fotky tvrdím, že nechat narůst deset centimetrů se dá, s trochou šikovnosti, tak deseti tahy myší. Není problém si všimnout, že největší slabinou upravené fotky je vesta za krkem - to proto, že zatímco v moderně se chlupy nemají kvůli své délce kam rozlétnout nebo (hezky česky) rozvrkočit, střihy s "delším chlupem" takové prostě nikdy nebudou (leda na soše). Tady se prostě nedalo srst jen tak vzít a posunout tak šikovně a jednoduše, aby působila autentickým dojmem. Lze toho dosáhnout jen dalšimi úpravami.

Na druhou stranu když se zadíváte na chlupy na nohou (zvláště na zadních), nebyl problém přidat tak, aby si toho při zběžném, a troufnu si říct i bližším, pohledu nikdo jen tak nevšiml. To všechno asi pěti tahy

klonovacím štětcem a jednou změnou jeho velikosti. Snadné, ne? Tak snadné to samozřejmě není obecně a aby výsledný obrázek působil aspon trochu autenticky, je třeba na jiné partie (třeba na zmíněnou vestu) jít více s citem, klonovat z různých částí, doostřovat, rozmazávat, zesvětlovat, čas od času máznout štětcem či si pohrát s kontrastem. Nicméně právě v případě těch jednodušších partií na tom nic těžkého opravdu není...

Jak se pěstuje srst

Dovolím si ještě ukázat a trochu přiblížit postup úpravy zmíněné fotky. Úpravu je dobré začít od předu...

Není mým úmyslem popisovat postup tvorby a jak lze fotky upravovat, spíše poukázat na typické znaky některých technik při jednoduché modifikaci obrázků a jejich snazšímu rozpoznávání.

Na první obrázku si můžete všimnout začátku úpravy srsti na hlavě. V této části se dá použití klonovacího štětce poměrně snadno odhalit kvůli jasnější barvě - na originálu vlivem světla dopadajícího na vršek hlavy. Pro vylepšení dojmu by se buď musela tato část potlačit, nebo vůbec neklonovat nebo upravit tak, aby výsledek budil dojem intenzivního světla na celém povrchu srsti. Vesta nahrubo a přidané chlupy na předních nohách

Na dalším obrázku je nahrubo přidělaná vesta a chlupy na předních nohách. Snadno odhalitelné na spodní hraně vesty a na zadní hraně chlupů - linie jsou příliš ostré. Předhrudí je rovněž až příliš uměle ostré. Povšimněte si i trochu rozmazané a trochu podezřelé textury vesty v přední a zadní části. Jeden z jasných znaků použití klonovacího štětce a následným maskováním rozmazáním. Při ještě méně vhodně použitém klonování by se na upravovaných místech objevily opakující se vzory v textuře. Upravená vesta a chlupy

Na třetí obrázku je vesta poupravená - její obrys je uvěřitelnější, stejně jako chlupy na předních nohách. Přiklonovány chlupy na patách, kde si můžete všimnout rovnoměrnější barvy v nových částech. Bohužel nic, co by se nedalo snadno zamáznout a na malém obrázku (s nízkým rozlišením, tedy nízkým počtem bodů, které obrázek tvoří) prakticky není šance něco takového poznat. Paty jsem navíc nechal trochu nedotažené - i takový fakt může poukázat na úpravu fotky, protože věrné domodelování spodního zastřižení vyžaduje trochu víc, než jeden tah štětcem (alespoň pro větší rozlišení určitě). Domodelovaná vesta

Na čtvrtém obrázku jsem obohatil vestu. V tomto stavu je to samozřejmě poznat, je pořád hodně ostrá, nicméně textura je myslím celkem uvěřitelná. Celkový dojem kazí jen velká světlá plocha - jenže pokud by se vhodně odstranil kontext upravovaného objektu nebo naopak doupravil... nic co by se nedalo napravit. Finální obrázek

Finální obrázek se od předchozího liší jen drobnými úpravami a dotaženými patami. Jenže i to se dá odhalit. Za prvé by spodní hrana zasloužila trochu ztmavit a - všiml si někdo stínu? Pod Betynkou v moderně nic moc, ale takovýhle objem by se na stínu zákonitě projevil, zvlášť při osvětlení ostřejším světlem.

Konečnými úpravami by se dalo dosáhnout větší autenticity a věrohodnosti - třeba rozmazáním problematických partií, což se dá na druhou stranu celkem snadno poznat, zvlášť, pokud jsou okolní detaily ostré. Přidáním šumu lze leccos zakrýt a maskovat fotku jako nepovedenou, jenže - při bližším pohledu se dá poznat, že něco není v pořádku a v případě podezření prohnat obrázek filtrem a pravda vyjde najevo...

Závěrem: Výsledný obrázek mi zabral asi tak půl hodiny práce, plus samozřejmě něco pokusů, omylů a slepých uliček. Není dokonalý a jsem si vědom, že třeba po stránce střihu by se mu dalo mnohé vytknout. Stejně tak jsem se nezabýval celkovým doladěním kontextu a všech psích partií, které by se upravit daly. Ale to ani nebylo mým cílem. Když se podíváte na finální upravený obrázek stejně jako na jakýkoli jiný podobný, bez dalších informací, zarazí vás na první pohled?

Tohle doma nezkoušejte

Ještě jednou pro jistotu podotýkám, že jsem nezamýšlel psát návod na falšování skutečnosti, spíše naopak. Zmíněné techniky jsou určeny pro kreativní tvorbu, nikoli pro deformaci skutečnosti. Osobně jsem proti zkreslování (nejen) fotek a na závěr přidávám několik objektivních bodíků na podporu svého osobního přesvědčení...

Pár bodů k zamyšlení proč nevydávat upravené za pravdivé (pro ty, co by si nedali říct):

Jakékoli reakce či připomínky k článku přivítám, klidně mi napište hned.

Xyl, 21.12.2007