PsInfo > Autem do Švédska a v něm II
Autem do Švédska a v něm II
jak se jede bez trajektů
Do Skandinávie se lze dopravit po zemském povrchu buďto s využitím trajektů anebo přes most v Dánsku a most
spojující Dánsko se Švédskem. O dojmy, výhody a nevýhody této trasy se podělíme v tomto článku. A samozřejmě
přidáme i několik aktuálních rad a postřehů ze švédských a dánských silnic.
Cesta po mostech klenoucích se nad vodní hladinou mezi dánskou pevninou, ostrovy a švédským pobřežím je o dost delší, než pokud se rozhodnete moře přeplavit v trajektu. Oproti cestě trajektem z Německa přímo do Švédska počítejte s trasou delší o cca 500 km (ze Sassnitz do Trelleborg), něco méně, pokud poplujete z německého Rostocku (ale je to vlastě zajížďka a také se poplavíte déle).
O cestě na sever trajektem v Německého Sassnitzu do švédského Trelleborgu si můžete přečíst v článku
Autem do Švédska a v něm >>>
Pokud
se rozhodnete přeplavit jen mezi Dánskem a Německem (Rostock - Gedser / Puttgarden - Rødby a ), doba za volantem bude o něco delší, ale přesto (pochopitelně) o nějakých 300 km kratší než po mostech.
Autem do Švédska a v něm >>>
Přes mosty
Napříč Německem
Abyste se vyhnuli trajektům, je třeba přejet Německo skutečně téměř napříč: Dresden, Magdeburg, Hannover, Hamburg a Kiel (nebo severní alternativou od Berlína na sever a přes Lübeck). Osobně doporučujeme jízdu po dálnicích a raděj nesjíždět. Nejen, že to většinou vede ke zdržení, ale můžete se při troše neopatrnosti i lehce stát obětí radarů umístěných kousek za sjezdy. Severní alternativa je trochu delší, ale spíš zde potkáte méně aut, než při cestě kolem velkých měst (my jsme se dostali do bezva kolony u Hannoveru). Po německých dálnicích se jezdí dobře, jsou dost široké i s (velkou měrou) dobrým povrchem, přejezdy mezi dálnicemi plynulé a dobře značené.Přes Dánsko
Dálnice přes Dánsko vede na Kolding, Odense a København. Rychlost je zde plošně omezená na 130 km za hodinu a svícení je povinné. Na to je dobré po Německu nezapomenout, ačkoli i Němci kolikrát již také svítí i přes den. Dálnice jsou kvalitní a také dobře značené, takže byste neměli zabloudit. Na první velký most najedete za Odense. Spojuje města Nyborg a Korsør a za jeho použití se platí. Současná výše mýtného je 29 euro, které lze zaplatit buď hotově nebo kartou. Příjezd k té správné bráně je dobře označený a zmíněné brány se nalézají v pravé části. Ostatní jsou určeny stálejším zákazníkům používajícím elektronické mýtné. Most samotný je asi 8 km dlouhý (má však ještě jednu kratší část) a projíždět kolem jeho mohutných pilířů je docela zážitek. V noci je navíc hezky osvětlený, takže ani při nočním průjezdu o zážitek nepřijdete.Na Malmö!
Po projetí části objezdu dánského hlavního města vás čeká již nájezd na Öresund bron, tedy most spojující Dánsko se Švédskem. Cesta k němu (včetně upozornění na poslední možný sjezd) je dobře značená, včetně horizontálních nápisů. Samotný most je 16 km dlouhý, v noci dobře osvětlený. Poplatek za přejezd se platí na švédské straně. Systém placení je stejný jako v případě dánského mostu, tedy buď elektronicky (většina bran), kartou či hotově. Platba kartou (tedy alespoň v noci) probíhá samoobslužně, stačí zasunout kartu, zadat pin a zvolit v jaké měně chcete poplatek zaplatit. Na této stránce najdete aktuální ceník mýtného. Po vjetí do Švédska pozor na změnu rychlostí! Maximální rychlost je 110 km/h po dálnici, respektive 70 km/h mimo ně. A ve švédsku není o radary nouze, neboť úřad, jenž má silnice na starosti, bere bezpečnost velmi vážně a radary chápe jako dobrý prostředek.Přes mosty nebo trajektem?
Hodně záleží na tom, zda se chcete cestou podívat po Dánsku či Německu a také na spotřebě vašeho auta. Za použití mostů v současné době zaplatíte 65 euro (29 v Dánsku a 36 na Öresundském mostě za osobní automobil) plus samozřejmě projeté palivo. Na druhou stranu za trajekt ze Sassnitz do Trelleborg zaplatíte cca 100 euro (o víkendu o 25 více), za dva trajekty Helsingør - Helsingborg plus Puttgarden - Rødby dáte 90, resp. o víkendu 100 euro. Pokud pojedete Helsingør - Helsingborg plus Rostock - Gedser, je cena 110, resp. víkendových cca 140 euro. (Ceny společnosti Scandlines, více a aktuálně na www.scandlines.cz či ještě více na www.scandlines.se). Nezbývá, než tedy sáhnout po kalkulačce a spočítat projeté kilometry a spotřebu. A samozřejmě také čas; mosty můžete použít kdykoli, kombinace trajektů jezdí se zhruba půl hodinovými intervaly, trajekt do Trelleborg s několikahodinovými intervaly. Navíc se vám může třeba o víkendu lehce stát, že trajekt je již plně obsazený na několik dní dopředu. Nám se to přihodilo na trase Helsingborg - Helsingør, Gedser - Rostock a neplánovaně jsme si tak zajeli z Rødby do Puttgardenu, což znamená trochu delší cestu po Německu.Další postřehy ze Švédska a Dánska
V Dánsku jsme neměli problém zaplatit za benzín eury či švédskými korunami (nazpátek však dostanete nejspíše dánské koruny). Spíše byla potíž natrefit na benzínku u dálnice, což platí hlavně pro dálnici Rødby/Gedser - København. Cena v době našeho průjezdu (tedy počátkem července) se pohybovala v přepočtu na rozumných 32 korunách/litr za nat95 (což je mnohem lepší než v sousedním Německu, kde u dálnice zaplatíte klidně i 1,7 euro za litr devadesát pětky, což je přes 40 korun!). Ve švédsku se cena posunula na cca 14 SEK za litr nat95 poblíž dálnic. Dá se ovšem natankovat výrazně levněji, a to až o 2 SEK (což dělá momentálně asi pětikorunový rozdíl za litr). Stačí buď použít samoobslužných benzínek (často jsou to JETky) nebo jednodušeji zajet do nějakého většího města poblíž dálnice. Velkým překvapením pro nás bylo v tomto ohledu město Ljungby (poblíž dálnice E4 na Stockholm), kde kromě muzea pohádek můžete nalézt i pět čerpacích stanic různých společností nedaleko od sebe, případně přímo sousedících.Na Öresund bron až příliš snadno
Jak jsem již zmínil, na most z København do Malmö se najíždí snadno. Možná až příliš, neboť pokud jedete ke Kodani od Helsingøru, může se vám docela lehce stát, že přejedete ten správný sjezd a najednou se ocitáte na dálnici na sever, ačkoli chcete na jih. Je možné, že na svědomí toto má právě probíhající rekonstrukce dálnice a po jejím ukončení bude vše již v pořádku. Přesto doporučuji zvýšenou pozornosti při objezdu Kodaně.Malé shrnutí závěrem
Cesta přes mosty do Švédska- Počítejte s tím, že se docela projedete, ale nejste limitování dobami odjezdů lodí.
- Cesta přes Německo vychází v současné době docela draho kvůli drahým PHM, pokud můžete, tankujte znovu až v Dánsku, lze zaplatit i eury (ale nejspíš vám vrátí DKK).
- Cesta přes velké mosty něco stojí, ale zbohatnete o zajímavý cestovatelský dojem z nich.
- Lze využít přímých spojů z Německa (společnosti TT-Line a Scandlines), trajektů do Dánska (např. opět Scandlines) nebo dvou kratších plaveb a jizdy přes část Dánska.
- Při delší plavbě na trajektech není během plavby možný vstup a pobyt na palubě s auty.
- Rezervace a zakoupení je možné přes internet a není nijak složité. Pokud však nepotřebujete chytit konkrétní spoj, není nutná, ale v sezoně může být problematické dostat se bez rezervace na trajekt.
- Snažte se dodržovat předepsanou rychlost (50/70/110), místní tak skutečně jezdí. Častý výskyt radarů.
- Pozor na někdy ostřejší dálniční sjezdy a sjezdy ze silnic.
- Odpočívadla (značená) kolem silnic a dálnic jsou zdarma (včetně toalet) a často dobře vybavená.
- Tankujte spíše ve větších městech. Mimo města se nebojte sjet z dálnice a ujet třeba i kilometr od ní. Značky vás bezpečně navedou.
- Některé benzínky jsou samoobslužné. Jejich použití není složité, ale výzvy a popisy jsou obvykle ve švédštině. Pokud je koho případně požádat o radu či pomoc, nebojte se jich využívat.
- Častý výskyt informačních bodů. Chcete-li získat nějaké informace (anglické i německé texty) o daném místě a zajímavostech, využijte jich. Případné další materiály (mapy, brožurky apod.) jsou volně k odebrání.
Xyl, 10.7.2008